Her kan du smugkigge på et par afsnit fra den fulde udgave. Kan du lige hvad du læser, så køb hele bogen og få adgang til en lang række af lignende afsnit som løfter dit salg.
Konverteringsobjekt nr. 1
Dette er den mest åbenlyse og dog stadig en af de mest ubenyttede konverteringshemmeligheder over dem alle.
Har du arbejdet med trade marketing, så ved du det allerede. Så større er hemmeligheden ikke. Men når det er sagt, så går der år imellem, at jeg ser det på nettet. Jeg arbejdede sammen med en detailkæde af selvstændige købmænd. De havde alle fanget tendensen over dem alle. Det ene objekt, som har signalværdien som flytter konverteringsrater. Det ene stykke grafik, som de polstrede alle deres reklameartikler til med.
Da de skulle have ny hjemmeside, insisterede de på at denne grafik skulle integreres i designet. Jamen det kan man jo ikke, udbrød UX’erne og AD’erne i kor. Men det kan man – OG det bør man – for det virker næsten hver gang, uanset branche og produktkategori. Det er en af de få (næsten)generiske mekanismer, der findes i konverterings-værktøjskassen.
Ta daaaa – hvis du ikke har gættet hvilken grafik, der er tale om, så er her et hint. Man har for at begrænse brugen af dette grafikelement, måtte lovgive på området. Hvor mange gange om året må en butik som JYSK holde fødselsdag? Ja nu har du gættet det – Dannebrog.
Det virker, rent psykologisk, utroligt stærkt uden du tænker over det. Det har mange positive associationer og det signalerer slagtilbud uanset, hvordan du prissætter din vare. Alene flaget gør, at man tror varen er nedsat. Et meget letafkodeligt og intuitivt objekt, som i kampagneøjemed er en ”conversion upper” af rang. Du skal naturligvis ikke have flagene permanent på dit website, men kun som kampagnelement.
Du må gerne være kreativ og holde fødselsdag for fx Dronningen, hvis det giver mening i din salgssammenhæng. Det kan også være 1. Maj, Kvindernes kampdag eller noget helt fjerde. Whatever suits your brand!
Og ja kunderne ER ligeglade med om du har fødselsdag, men det handler kun som salgsassociationer og visuelt værdiskabelse. Har du endnu ikke testet flag af på din shop, så har du bare at komme i gang.
COUPON-TRICKET
Jeg skal være ærlig. Jeg har ikke selv opfundet dette trick.
Du kender godt disse voucher /coupon felter, hvor man ofte bliver lidt irriteret over, at man ikke får andel i en rabat, som er mulig for andre. Dette kan du vende til din egen fordel.
Tricket er, at du pusher en fejlbesked, i eller omkring couponfeltet, som siger noget i retning af: Error. Not allowed. Code validation: få5%rabatnu. Dette ligner en systemfejl, som ved et uheld afslører en gratis 5 % rabatkode. Mange vil forsøge at taste koden ind for at få de 5 %. Og bare lad dem. De tror de er de vilde hackerchamps og bliver super glade over den overraskende rabat, som du selv har lagt for foden af dem.
Det betyder naturligvis du mister 5 %. Men de 5 % er hurtigt tjent ind på et øget salg og en stærk reduktion i ”leaved baskets”. Tricket kan eksekveres på mange måder, men ideen er, at få det til at ligne en systemfejl, som ved et uheld, afslører en rabat. Donoren af dette optimeringstrick, har ønsket at være anonym, men siger at tricket har løftet hans konverteringsrate med 5-15 % i hans 4 webshops – Læg dit couponfelt, så tidligt i salgstragten som muligt.
Konverteringsdagen 16
Søren Rokkjer taler 25. august på FDIH's årlige konverteringstræf. Kig forbi og få unikt indblik i de mest effektive metoder til at optimere dit onlinesalg
205 SIDERS TIPS TIL eSALG
Relevant for:
- - Webshops
- - B2B-salg
- - Salg af Services
- - Leads
- - eBusiness
- - Abonnementssalg
- - Annoncesalg
... or in short:
all kinds of e-commerce
FORFATTEREN
Søren Rokkjer
Digital salgschef hos Danmarks største digitale medie, Ekstrabladet.dk
Du får:
- Teori fra over 100 bøger
- Viden fra over 500 brugertest
- Learnings fra de førende blogs
- De mest effektive og nyskabende online salgstricks